24.05.2013

Be a better blogger

Hej!

Jeg ville gerne have blogget i går, men af personlige grunde havde jeg ikke overskud. Heldigvis fik min far mig med ud at løbe, og da jeg kom hjem delte vi en iskold cola. Så dagen endte nu okay alligevel.
I dag har jeg haft terminsprøve i skriftlig fremstilling, dansk. Vi fik FSA'en fra 2011, og jeg valgte novellen. Jeg er klart bedst til noveller! Så jeg håber det er gået godt, men det må tiden jo vise.
I dag har jeg heller ikke det vildeste overskud til at blogge, da jeg bare ligger i sengen og føler mig grim, men I skulle da ikke snydes alligevel.
Derfor har jeg valgt at lave dette indlæg.

Be a better blogger.

Måske virker det lidt mærkeligt, at en blogger med under 100 faste læsere laver et indlæg som dette, men nu har jeg trods alt blogget i en fire års tid, tror jeg, så jeg har en idé om, hvad der er go, og hvad der er no-go.

Store billeder i god kvalitet

For mig er det virkelig vigtigt, at en blog har gode, store billeder. Billederne skal gerne fylde i hvert fald det meste af indlægget (breddemæssigt). De skal dog ikke være alt for store, da det bare kan virke forvirrende og aflede opmærksomheden fra alt andet.
Når jeg siger billeder af god kvalitet, mener jeg ikke, at man nødvendigvis skal anskaffe sig et spejlrefleks til 35.000 kr. Et normalt digitalkamera til 1000 kr kan også sagtens gøre det, men en helt blog fuld af webcambilleder går ikke i længden.


Et billede i størrelsen ovenover synes jeg ikke helt passer ind. Det virker uprofessionelt og forkert, på en måde. Så i hvert fald, tænk over dine billeder!


Tanker

Denne er sværere end man lige tror, men husk at lægge dine tanker ind over dine indlæg! Så i stedet for at skrive:
"Vi tog ind til byen, og så spiste vi is. Så kørte vi hjem, og klokken 18 fik vi aftensmad."
Så kan man skrive:
"Vi tog ind til byen og spiste is. Det var årets første is, så det var vildt fedt og sommerligt. Da vi kørte hjem snakkede min søster og jeg om, at vi kunne tænke os at bade i weekenden."
Altså, bare uddybe lidt og gøre teksten personlig.


Tænk over sproget

Der mener jeg både rent grammatisk, så altså undgå så vidt muligt stavefejl og alt for mange gentagelser, og holdningsmæssigt. Ikke noget med at svine folk til, det gider folk ikke at høre på. Hvis du vil ud med din negative mening om noget, så hold sproget i en sofistikeret tone.


Layout

Tænk meget over dit layout. Du skal elske at komme ind på din blog. Det er lige meget, hvad andre siger, men tænk over, hvad din blog udstråler. Hvis du selv er tilfreds, er det nok rigtigt.


Varier dine indlæg

Hvis du kun laver én slags indlæg, kan folk godt kede sig. Varier dine indlæg så godt du kan inde for dit område. Fx behøver en modeblog ikke kun at lægge OOTD-indlæg ud, eller kun collager. Prøv at mixe det, så det altid er en overraskelse, hvad du nu vil finde på.


Jeg håber dette indlæg kan bruges. Det sidste råd jeg vil give er: Hav det sjovt. Det skal aldrig være en dum pligt at blogge. Selvfølgelig er der nogle dage, hvor man føler sig forpligtiget til at udgive et indlæg, men hvis du hver dag føler det som en byrde, så stop. Hold en pause og kom igen efter en uge. Det kan virkelig være rart en gang imellem!

xoxo Mille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar