23.03.2013

Bokeh all the way - DIY

Hej!

Jeg har altid, lige siden jeg begyndte at interessere mig for foto, været betaget af bokeh. Bokeh er de dele af et fotografi, der er uskarpt. Det er ikke helt korrekt; men når jeg siger 'bokeh', mener jeg de fine lyspletter i baggrunden.
I lang tid har jeg set billeder, hvor lyspletterne ikke er runde eller otte/sekskantede, men hjerte- eller stjerneformede. I al den tid har jeg også vidst, hvordan man skal gøre, men først i dag har jeg fået taget mig sammen og gjort noget ved det! Det er simpelt og hyggeligt.

1

Tag et stykke sort karton. Klip et kvadrat, der er lidt større end dit objektivs diameter. Tegn et X, så du finder midten. Nu skal der regnes. For at dette skal virke, skal figuren i midten være en bestemt størrelse. Størrelsen skal være mindre end dit objektivs brændevidde divideret med blændeåbningen. Så i mit tilfælde skulle jeg sige 50 mm divideret med 1.4. Det bliver ca. 35, så mit hjerte må ikke være større end 35x35 mm. Dette er vigtigt.
Derefter får du din mor til at tegne et hjerte for dig.


2
Nu skal du skære hjertet. Skær det så godt du kan, men skærer du skævt gør det ingenting. Det kan ikke ses på billederne.


3
Tag figuren ud og tegn en cirkel, der passer til dit objektivs diameter. Hellere for stor end for lille.


4
Klip din cirkel og gentag evt. 1-3 med en ny figur.


5
Find omkredsen af din cirkel og lav en tragt, som passer til din cirkel og dit objektiv. Den skal faktisk være overraskende smal.


Kønt er det ikke ligefrem, men det virker. Det tog ikke særlig lang tid, og resultatet blev fint. Det er et sjovt lille legetøj at have, der kan sætte lidt liv i dine billeder.



Håber tippet kunne bruges!

xoxo Mille.

3 kommentarer:

  1. Wauw det ser super fedt ud, og jeg skal da helt sikkert prøve det engang! Vildt fed blog btw.

    lifeasleilaliveit.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Håber det lykkes for dig!:D
      Tak!

      Slet
  2. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår det. Hvor sætter du denne skabelon?

    SvarSlet